Om Revimatch

Din virksomhed fusionerer – hvad skal du være opmærksom på?

Vibeke Rasmussen

Vibeke Rasmussen

Del artikel

Om Revimatch

Din virksomhed fusionerer – hvad skal du være opmærksom på?

Vibeke Rasmussen

Del artikel

I Danmark ender knap halvdelen af alle ægteskaber med en skilsmisse. Det viser udfordringen ved at ligge to tidligere separate husstande sammen til en, og det samme gør sig også gældende (med mange modifikationer selvfølgelig) ved virksomhedsfunktioner.

Der er nemlig rigtigt mange faldgruber at være opmærksom på, når to tidligere separate selskaber pludseligt skal fungere som ét. Dem kan du blive lidt klogere på her, så din kommende virksomhedsfusion forhåbentligt ender ud som et velstående og lykkeligt ægteskab.

Forskellige typer af virksomhedsfusioner

Inden vi ser på udfordringerne ved en virksomhedsfusion, er det nødvendigt at se på de forskellige typer fusioner, der findes. Hvilken type fusion, der er tale om, har nemlig betydning for de udfordringer, man kommer til at møde.

Helt overordnet skelner man mellem egentlige og uegentlige fusioner:

  • Den egentlige fusion er, når to firmaer lægger deres aktiver og passiver sammen og opretter et helt nyt selskab.
  • Den uegentlige fusion sker, når et selskab overdrager sine aktiver til et allerede eksisterende selskab og derefter nedlægges

Yderligere kan man også tale om lodrette og vandrette fusioner.

En lodret fusion finder sted, når et moderselskab fusionerer med sit datterselskab. Der er altså tale om to firmaer under det samme ejerskab, der nu fusioneres. En vandret fusion derimod fusionerer to separate firmaer til ét.

De juridiske og økonomiske spidsfindigheder

En virksomhedsfusion er en proces med en del skridt, som skal gennemføres af begge virksomheder, før fusionen kan blive en realitet. Omvendt er det også en meget udbredt praksis, hvilket gør, at der er klare juridiske retningslinjer på området, og mange advokater har specialiseret sig i netop dette forhold.

Selve fusionsprocessen involverer en række elementer, som blot skitseres her – der skal udarbejdes en fusionsplan med et udkast til den nye virksomheds vedtægter og en fusionsredegørelse, der forklarer grundlaget for fusionen. Begge dele skal sendes til Erhvervsstyrelsen, der skal godkende fusionen, inden den kan stemmes igennem på de efterfølgende generalforsamlinger.

Fordi der er tale om en kompliceret proces med mange interesserede parter, kan det anbefales, at den rette juridiske og økonomiske rådgivning inddrages i processen så tidligt som muligt.

Find den rette virksomhedskultur

Selvom jeres fusionerede virksomhed kommer godt igennem de mange teknikaliteter, er det langt fra sikkert, at fusionen vil blive nogen succes. Du skal også være opmærksom på, at det vil tage tid, før en ny arbejdsgang falder på plads, og den fusionerede virksomhed operer med den forventede effektivitet.

Ved lodrette fusioner er der ofte ikke de store omstillingsvanskeligheder, da medarbejderne i forvejen er en del af den samme koncern. Med ved en vandret fusion støder to forskellige virksomhedskulturer sammen, og det kan godt give vanskeligheder.

Det gør sig især gældende ved en egentlig fusion, hvor et helt nyt selskab skal op at stå, og alle står på bar bund. Her er det vigtigt, at man fra ledelsen side af fra starten udstikker en fælles kurs for virksomheden og får rystet medarbejderne godt sammen. På den måde kan man undgå mange opstartsvanskeligheder for den fusionerede virksomhed..

 

Artiklens indhold

Har du brug for hjælp?

Ønsker du hjælp med dit regnskab? Vi i Revimatch kan matche dig med den rette revisor - helt gratis og uforpligtende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vibeke Rasmussen

Vibeke Rasmussen

Vibeke Rasmussen

Del artikel

Relateret artikler

Partnerskab og samarbejde med din leverandør

I erhvervslivet er partnerskaber med leverandører afgørende for succes. Et godt samarbejde begynder fra det første møde og bygger på et solidt fundament af gensidig forståelse og kommunikation. Det er vigtigt at investere tid i...

Læs mere

Moms rådgivning

Moms, eller meromsætningsafgift, er en central del af økonomien for enhver virksomhed. I Danmark er momssatsen fastsat til 25 %, og alle virksomheder med en årlig omsætning over 50.000 kr. skal momsregistreres. Der er mulighed...

Læs mere