Måske sidder du i bestyrelsen i en ejer- eller andelsforening? I så fald kan der være nok at se til. En ejendomsadministrator letter byrden omkring varetagelse af ejendommen. Ejendomsadministratoren står for administrationen af ejendommen. Det vil sige at, du kan få hjælp til en række administrative opgaver som budget, regnskab, husleje og forskellige kommunikationsopgaver.
Ejendomsadministratorer har typisk både juridisk og økonomisk ekspertise, så de vil være i stand til at rådgive bestyrelsen i forskellige spørgsmål af vigtig betydning for boligforeningen og på den måde optimere driften af jeres bygning.
Hvad kan du bruge en ejendomsadministrator til?
Der er ingen fast formular for hvilke opgaver, som en ejendomsadministrator skal varetage. Det afhænger alt sammen af dine unikke behov, og samarbejdsaftalen vil derfor blive formet herefter. Hvor meget hjælp, der er brug for, afhænger blandt af ejendommens type og størrelse, samt hvilke administrative opgaver boligforeningen selv ønsker at varetage. Da opgaverne kan være mange, er det ikke muligt at udarbejde en udførlig liste over de opgaver, som en ejendomsadministrator kan assistere med eller udføre på egen hånd. Men nogle af de mest gængse er:- Bogholderi og regnskabsstyring
- Udarbejdelse af årsrapporter
- Kommunikation med relevante parter som lejere, håndværkere, viceværter, pengeinstitutter og myndigheder
- Administration af lejekontrakter
- Assistance og afklaring omkring forsikringsspørgsmål