Om Revimatch

Hvorfor en ejendomsadministrator er en god idé

Vibeke Rasmussen

Vibeke Rasmussen

Del artikel

Om Revimatch

Hvorfor en ejendomsadministrator er en god idé

Vibeke Rasmussen

Del artikel

Måske sidder du i bestyrelsen i en ejer- eller andelsforening? I så fald kan der være nok at se til. En ejendomsadministrator letter byrden omkring varetagelse af ejendommen. Ejendomsadministratoren står for administrationen af ejendommen. Det vil sige at, du kan få hjælp til en række administrative opgaver som budget, regnskab, husleje og forskellige kommunikationsopgaver. Ejendomsadministratorer har typisk både juridisk og økonomisk ekspertise, så de vil være i stand til at rådgive bestyrelsen i forskellige spørgsmål af vigtig betydning for boligforeningen og på den måde optimere driften af jeres bygning.

Hvad kan du bruge en ejendomsadministrator til?

Der er ingen fast formular for hvilke opgaver, som en ejendomsadministrator skal varetage. Det afhænger alt sammen af dine unikke behov, og samarbejdsaftalen vil derfor blive formet herefter. Hvor meget hjælp, der er brug for, afhænger blandt af ejendommens type og størrelse, samt hvilke administrative opgaver boligforeningen selv ønsker at varetage. Da opgaverne kan være mange, er det ikke muligt at udarbejde en udførlig liste over de opgaver, som en ejendomsadministrator kan assistere med eller udføre på egen hånd. Men nogle af de mest gængse er:
  • Bogholderi og regnskabsstyring
  • Udarbejdelse af årsrapporter
  • Kommunikation med relevante parter som lejere, håndværkere, viceværter, pengeinstitutter og myndigheder
  • Administration af lejekontrakter
  • Assistance og afklaring omkring forsikringsspørgsmål

Hvad er fordelen?

En ejendomsadministrator kan både spare jer tid og penge. Den administrative byrde bliver lettet, og tit vil ejendomsadministratoren også være i stand til at optimere lejekontrakter, forsikringer, håndværkertilbud og andre faktorer, der kan bidrage til en forbedret økonomi. Det smarte ved ejendomsadministratoren er, at der er tale om en person, der har specialiseret sig i ejendomsformål både på det administrative, juridiske og økonomiske plan. Så fremfor at skulle hente ekstern rådgivning til de separate elementer i driften af ejendommen får I hele pakken. Skal I dog kun bruge hjælp til et meget specifikt element i jeres administration, kan det være at en anden fagperson vil være den rette samarbejdspartner. Fordi ejendomsadministration sidder med en større portefølje af ejendomme, har han eller hun hele tiden et overblik over tendenser på boligmarkedet og den nyeste juridiske og økonomiske udvikling. Den juridiske sikkerhed gør, at I kan fokusere på andre områder af driften.

Hvilken ejendomsadministrator bør jeg vælge?

I takt med at flere får øjnene op for fordelene ved ejendomsadministration, kommer der også flere ejendomsadministratorer på markedet. Det kan gøre det vanskeligt at vælge den rette ejendomsadministrator til dine behov. Når du skal lede efter den rette til opgaven, bør du snakke med flere forskellige administratorer og forhøre dig om deres spidskompetencer – har de erfaring med lige netop din type ejendom? Vælger du en ejendomsadministrator med mange opgaver, er ekspertisen ofte i top, men din ejendom bliver blot en af mange. Så hvis du ønsker fuld assistance, kan det være en fordel at vælge en administrator med mere plads på skrivebordet. Et godt sted at sammenligne priser og ydelser er online. Her vil du nemt kunne indhente en række tilbud, så du er sikret den optimale assistance.

Artiklens indhold

Har du brug for hjælp?

Ønsker du hjælp med dit regnskab? Vi i Revimatch kan matche dig med den rette revisor - helt gratis og uforpligtende.

What do you think?

1 Comment
Avatar

What’s up, just wanted to tell you, I liked this article.
It was funny. Keep on posting!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vibeke Rasmussen

Vibeke Rasmussen

Vibeke Rasmussen

Del artikel

Relateret artikler

Partnerskab og samarbejde med din leverandør

I erhvervslivet er partnerskaber med leverandører afgørende for succes. Et godt samarbejde begynder fra det første møde og bygger på et solidt fundament af gensidig forståelse og kommunikation. Det er vigtigt at investere tid i...

Læs mere

Moms rådgivning

Moms, eller meromsætningsafgift, er en central del af økonomien for enhver virksomhed. I Danmark er momssatsen fastsat til 25 %, og alle virksomheder med en årlig omsætning over 50.000 kr. skal momsregistreres. Der er mulighed...

Læs mere