Der er utvivlsomt mange, der drømmer om at blive iværksættere, men er det virkeligt noget alle kan blive? Ja, må svaret på spørgsmålet helt enkelt være, men handler det om at blive en succesfuld iværksætter, er svaret lidt mere kompliceret.
For hvor enhver i princippet kan oprette en virksomhed og dermed kalde sig for iværksætter, så er der lang vej fra CVR-nummeret til en fungerende, og fremfor alt, succesfuld virksomhed.
Men det er heller ingen uoverkommelig vej, og med den rette indstilling og rådgivning undervejs er der intet i vejen for, at din virksomhed kan blive en af landets mange succesfulde startups.
Få styr på ambitionerne
Når vi i det foregående skriver om succesfulde iværksættere, menes der ikke nødvendigvis iværksættere, med en Ferrari i garagen. Succes er ikke et objektivt kriterium, og for mange er det også fuldt ud tilfredsstillende at få en virksomhed op at stå, der løber rundt, men så heller ikke meget mere end det.
Men uanset ambitionsniveauet så skal der ligges rigtigt meget arbejde i en nystartet virksomhed – især i begyndelsen. Du bør derfor på forhånd gøre op med dig selv, hvor mange ressourcer du kan ligge i projektet. Det drejer sig både om tid og energi, men også om, hvor meget du tør sætte din private økonomi på spil for virksomhedens skyld.
Hav en klar idé om produkt og markedet
Inden du kan gå ud og forsøge at stable din virksomhed på benene, er det vigtigt at undersøge markedsforholdene grundigt. Er der mange konkurrerende firmaer, der leverer den samme ydelse, eller kommer du tværtimod til at udfylde et lukrativt hul i markedet?
Nogle af de ting, du kan spørge dig selv om, er:
- Hvor meget skal mit produkt eller min ydelse koste, for at økonomien kan løbe rundt?
- Hvordan er konkurrencesituationen på markedet?
- Hvordan når jeg ud til mine potentielle kunder?
- Hvad er min virksomheds USP (Unique Selling Proposition)?
Som nystartet virksomhed er det ofte meget svært at konkurrere på prisen, så især det sidste punkt er vigtigt. Du må gøre det klart for dig selv, hvad præcist din nye virksomhed har af fordele eller unikke kvaliteter fremfor konkurrenter. Det kan f.eks. være et nyskabende design, en hurtig levering eller ekstra grundig service.
Når du har styr på din virksomheds unikke kvaliteter, vil du ikke blot have nemmere ved at tiltrække kunder, men også en potentiel investering
Få styr på dit pitch og tiltræk investeringer
Med en klar ide om din virksomhedsprofil kan du udarbejde et pitch, der opsummerer din forretningsidé, så både potentielle kunder og investorer nemt vil kunne forstå, hvad din virksomhed kan.
De simple idéer er ofte de mest elegante, og kan du ikke klart formulere dit pitch uden at skulle gøre brug af en PowerPoint, må du tilbage til tegnebrættet.
Som iværksætter er det essentielt at tiltrække investorer til din nye virksomhed. Investering i startups er et kapitel for sig, og det kan bestemt betale sig at benytte sig af al den rådgivning, du kan få, inden du forsøger at tiltrække investeringer.