Bilag
Forståelse og Organisering af Bilag. Effektiv organisering og forståelse af bilag er nødvendig for at opretholde et præcist og pålideligt regnskabssystem. Bilagene tjener som grundlag for bogføring og er afgørende for revision og skattemæssig overholdelse. Lær om de bedste praksisser for håndtering af bilag, herunder opbevaring, kategorisering og digitalisering, for at optimere din virksomheds regnskabsprocesser.
Alle virksomheder er til en hvis grad bekendt med bilag i forbindelse med bogføringen. Bilag er den skriftlige dokumentation på de økonomiske aktiviteter, der er i virksomheden. Dets primære formål er at dokumentere for de køb og salg en virksomhed foretager sig og er kan tilskrives at være en hjælp til, at holde styr på en virksomheds økonomi og regnskab. Det skaber så at sige gennemskuelighed i regnskabet.
For hver aktivitet en virksomhed foretager, sker der en transaktion, og for hver transaktion kræves der et bilag. Bilag kan derfor indeholde mange forskellige oplysninger. Det kan eksempelvis være ordrer, kontoudtog, lejeaftaler, kontrakter m.m.
Behovet for bilag opstår som udgangspunkt hver gang:
- Der købes noget
- Der sælges noget
- Der betales en regning for noget, som er købt på kredit
- Når en kunde, der har købt et produkt eller ydelse på kredit, betaler sin regning.
De mest almindelige typer bilag:
- Debitor faktura (ved salg)
- Kreditor faktura (ved køb)
- Kreditnota (tilbagebetaling for en faktureret handel)
- Momsopgørelse
- Primo saldo (saldo opgørelse)
Minimumskrav til bilag
Det følger af bogføringsloven, som gælder for alle erhvervsdrivende i Danmark, at bilagene skal matche med bogføringen. Derudover er hovedreglen, at bogførings- og regnskabsmateriale skal gemmes i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører og at opbevaringen skal ske på en måde, så det er muligt at finde frem til det.
Det følger ligeledes af loven, at der er nogle minimumskrav til hvad der skal følge af et bilag for at det er fyldestgørende:
- Fakturanummer
- Dato
- CVR-nummer
- Hvor stor en del af beløbet, der er moms
- Sælger
- Køber (det er ikke altid en pligt, men kravet kan forekomme)