Benchmark
Implementering og Fordele ved Benchmarking: I denne sektion af guiden gennemgår vi, hvordan man effektivt implementerer benchmarking i en virksomhed, og hvilke fordele det kan medføre. Fra at forstå benchmarkingens forskellige typer til at analysere data og implementere ændringer baseret på resultaterne, giver denne guide dig de nødvendige værktøjer til at bruge benchmarking som et middel til at drive forretningens vækst og innovation.
Benchmarking er en analysemetode og vurdering der bliver brugt i forbindelse med, at sammenligne virksomhedens resultater. Dette er en god metode til at kunne forbedre ens forståelse af en virksomheds effektivitet og potentiale. Benchmarking er en metode der kan bruges til sammenligning af nøgletal. Dette kan enten ske mellem forskellige enheder i den samme virksomhed eller mellem virksomheder.
Forskellige typer af benchmarking
Indenfor begrebet benchmarking er der tale om tre typer af benchmarking, hvor de alle har det tilfælles nemlig at afgøre virksomhedens position på markedet og dermed forblive konkurrencedygtig. De tre typer der er indenfor begrebet benchmarking er:
- Benchmarking mellem virksomheder
- Intern benchmarking
- Best practice benchmarking
Benchmarking mellem virksomheder er en måde, hvor man sammenligner sin egen virksomhed med andre virksomheder. Dette hjælper en virksomhed med at finde ud af, hvor de er placeret på markedet i forhold til andre virksomheder. Dette kan med andre ord også kaldes konkurrent benchmarking.
Intern benchmarking er en sammenligning af virksomhedens drift på tværs af afdelingerne. Denne metode er nemmere at udføre i forhold til ekstern benchmarking og ”Best practice” metoden da man allerede har adgang til alle oplysningerne. Når en virksomhed gerne ville bruge benchmarking som en analysemetode, starter man altid med denne type af benchmarking.
“Best practice” er også en sammenligning mellem andre virksomheder, dog sammenligner man i denne type kun virksomheder med de bedste resultater. Dette er oftest noget de mindre virksomheder benytter sig af, da det er en god måde at indhente ideer og fremgangsmåder på.
Benchmarking er en oplagt analysemetode til, at få mere viden om de enkelte mål og processer i en virksomhed. Man får et indblik i, hvordan en virksomhed på deres bedste vis har opnået deres resultater, og derved selv bruge deres metoder eller erfaringer i sin egen virksomhed.