Debitor
Optimering af Debitorhåndtering: I denne sektion af guiden dykker vi ned i de bedste praksisser for optimering af debitorhåndtering. Lær, hvordan proaktiv styring af debitorer kan mindske risikoen for dårlige betalere og forbedre pengestrømmene. Vi diskuterer også, hvordan teknologi og automatiserede systemer kan effektivisere debitorprocessen, hvilket gør det nemmere for virksomheder at spore og administrere deres tilgodehavender.
Hvad er Debitor?
Begrebet debitor er et ord, som primært anvendes i forbindelse med regnskab og inkasso, dog har det også betydning i hverdagen. Begrebet debitor dækker over enten en person eller en virksomhed, der skylder noget væk til en anden, som kaldes kreditor. Begrebet kreditor er omvendt debitor, den der har penge til gode hos en debitor. Det er dybest set kundeleverandør-forholdet, der er tale om.
Hvornår er man debitor?
Man er debitor, når man skylder noget til anden part, som kaldes kreditor. Debitor er med andre ord en betegnelse for at være skyldner. Debitor kan opdeles i to kategorier:
- Pengedebitor
- Realdebitor
Man tilhører kategorien pengedebitor, hvis man skylder penge til en anden. Dette kan f.eks. være din bank eller en bekendt. Hvis man skylder noget andet væk, som ikke er penge så er man realdebitor. Disse to typer af debitorer, skelner man som regel ikke i mellem, men det kan dog have en betydning i praksis.
Debitorkartotek
I et debitorkartotek holder man i et regnskab styr på sine debitorer. Det er ikke alle virksomheder, som har behov for et debitorkartotek. Hvis man har en større virksomhed, vil det være en god ide, men hvis man har en mindre virksomhed, er det ikke nødvendigvis nødvendigt. Debitorer har normalt altid en specifik aftale eller ordning med deres leverandør i forhold de betingelser der er med betalingen, rabatter etc.