Få op til 3 gratis og uforpligtende tilbud fra advokater eller jurister hurtigt og nemt, udfyld dit navn og tryk derefter på fortsæt:
Start her
Bikort:
Bikort er et skattekort, som bliver brugt i tilfælde af indkomst fra flere steder. Man bruger ikke normalt bikortet til den primære indkomst, da hovedkortet normalt anvendes der. På dit bikort står der, hvor mange procent, du bliver trukket i skat. Til gengæld står der ikke noget om fradrag, da hele dit fradrag bliver brugt på hovedkortet, som du også bruger i forbindelse med A-skat. Dine bikort oplysninger står på forreste side af forskudsopgørelsen sammen med hovedkort oplysningerne.
Hvornår bruges bikortet?
Bikort bruges oftest når man har flere indtægter, eksempelvis både fra SU og en arbejdsgiver. Bikortet skal anvendes, hvis du har sekundære indtægter. Det kan eksempelvis være et job ved siden af din SU, eller hvis du har to jobs. Den primære indtægt vil altid automatisk knytte sig til hovedkortet.
Hvordan bruger man sit bikort?
Bikortet ligger digitalt på SKAT´s hjemmeside, hvor man kan finde det ved at logge ind på TastSelv. Man skal bruge sit NemID, for at oprette et skattekort første gang. Når bikortet så er oprettet, vil man kunne se det i sin forskudsopgørelse sammen med sit hovedkort. Det vigtigt at, man husker at meddele sin arbejdsgiver om at anvende bikortet, hvis jobbet ikke er ens primære indtægtskilde. Derefter er det arbejdsgiverens ansvar at hente bikortet fra SKAT.
Ønsker du at læse mere?
Vælg en revisor i dit område:
Det kan være en god idé at vælge en revisor tæt på dig selv.
Især hvis du eksempelvis har fysiske bilag, du enten skal aflevere eller have hentet af din revisor.
Alt efter hvilket forhold du ønsker at have med din revisor, kan det også være rart at han/hun er tæt på, hvis du vil svinge forbi til en kop kaffe, og snakke nogle ting igennem, eller blot sige hej.
Mange opgaver kan dog klares pr. telefon, mail og hvis den ekspert, du foretrækker, bor i den anden ende af landet, kan i kommunikere via. mail og telefon.