EAN-nummer

Implementering og Brug af EAN-Numre: I denne sektion af guiden udforsker vi, hvordan virksomheder implementerer og bruger EAN-numre. Fra oprettelse af nye produktkoder til integration i POS-systemer og lagerstyring, giver vi en detaljeret oversigt over de bedste praksisser for anvendelse af EAN-numre. Lær hvordan korrekt brug af EAN-numre kan forbedre produktsporing, lageroptælling og effektivisere salgsprocesser.

EAN-nummer – hvad er et EAN nummer?

EAN står for ”European Article Numbering” og består af et 13-cifret nummer, der kendetegner en bestemt virksomhed. Dette er det nummer man skal skrive på fakturaen når man skal sende regningen afsted. EAN-nummeret kan betragtes som en modtageradresse på et brev, og det er derfor vigtigt, at skrive det på, fordi regningen ikke ellers kommer frem. EAN-nummeret er et slags identifikationsnummer for offentlige virksomheder.

Det er således et krav, at offentlige virksomheder skal modtage deres fakturaer gennem et EAN-nummer. Hvis man som virksomhed blot ønsket at kunne modtage EAN-fakturaer så skal man registreres i NemHandelsregisteret. Hvis man udelukkende kun ønsker at sende EAN-fakturaer, så er det ikke et krav at man skal registrere sig. 

Hvordan får en virksomhed et EAN-nummer?

 Hvis en privat virksomhed ønsker et EAN-nummer skal tilmelde sig hos GS1 og betale for at blive indmeldt. Udover det så skal en privat virksomhed også betale et årligt abonnement for at have nummeret. En offentlig institution skal ikke tilmeldes GS1 da de modtager et EAN-nummer fra den givne kommune eller region, som institutionen tilhører.