Værdikæde

Forståelse og forbedring af værdikæden i din virksomhed: I denne sektion af guiden udforsker vi, hvordan du effektivt kan analysere og forbedre værdikæden i din virksomhed. Lær at identificere de afgørende led i værdikæden, som kan optimeres for at styrke din virksomheds samlede ydeevne og konkurrenceevne.

Værdikæde – Hvad er en værdikæde?
En værdikæde er en forretningsmodel, der beskriver hele spektret af aktiviteter, der er nødvendige for at oprette et produkt eller en tjeneste.

For virksomheder der producerer varer, omfatter en værdikæde trin, en involvering af et produkt som bringes til fra undfangelse til distribution og alt derimellem – såsom indkøb af råvarer, produktionsfunktioner og markedsføringsaktiviteter.

En virksomhed foretager en værdikædeanalyse ved at evaluere de detaljerede procedurer, der er involveret i hvert trin i sin forretning. Formålet med værdikæde-analyser er at øge produktionseffektiviteten, så en virksomhed kan levere maksimal værdi til mindst mulige omkostninger.

Hvad består en værdikæde af?
En værdikæde består af 9 elementer, som beskriver virksomhedens aktiviteter. Den engelske betegnelse for værdikæde er value chain.

Primære aktiviteter består af fem komponenter, og alle er væsentlige for at tilføje værdi og skabe en konkurrencefordel:

  1. Indgående logistik: Funktioner som modtagelse, oplagring og styring af inventar.
  2. Drift: Procedurer for konvertering af råvarer til færdigt produkt.
  3. Udgående logistik: Aktiviteter til distribution af et slutprodukt til en forbruger.
  4. Marketing og salg: Strategier til forbedring af synligheden og målretning af passende kunder – såsom reklame, promovering og prisfastsættelse.
  5. Service: Virksomheden programmer til vedligeholdelse af produkter og forbedring af forbruger oplevelsen – kundeservice, vedligeholdelse, reparation, refusion og udveksling.

Støtte aktiviteternes rolle er at hjælpe med, at gøre de primære aktiviteter mere effektive. Når du øger effektiviteten af en af de fire understøttelsesaktiviteter, er det en fordel for mindst en af de fem primære aktiviteter. Disse supportaktiviteter betegnes normalt som omkostninger i et selskabs resultatopgørelse:

  1. Indkøb: Hvordan en virksomhed får varer og hvad der indkøbes.
  2. Teknologisk udvikling: Bruges på et firmas forsknings- og udviklingsstadium – design og udvikling af produktionsteknikker; og automatisering af processer.
  3. Human Resources (HR) management: Ansættelse og fastholdelse af medarbejdere, der vil opfylde forretningsstrategien; og hjælpe med at designe, markedsføre og sælge produktet.
  4. Infrastruktur: Firma systemer; og sammensætning af dets management team – planlægning, regnskab, økonomi og kvalitetskontrol.

På grund af den stadigt stigende konkurrence om uovervindelige priser, usædvanlige produkter og kundeloyalitet, skal virksomheder løbende undersøge den værdi, de skaber for at bevare deres konkurrencefordel. En værdikæde kan hjælpe en virksomhed med at skelne områder, der er ineffektive, og derefter implementere strategier, der optimerer dens procedurer for maksimal effektivitet og rentabilitet.

Et selskabs sæt vedtægter skal indsendes til Erhvervsstyrelsen. Derefter bliver de offentliggjort på CVR. I tilfælde af at der sker ændringer i selskabets vedtægter, skal vedtægterne indsendes i deres nye form til Erhvervsstyrelsen før de er gyldige.